Translate

zaterdag 18 oktober 2014

Middagdienst incidenten afhandeling 13.10.2014

Aanvang middagdienst. Ik begin met verhoor van een verdachte. Er is nog geen dienstauto beschikbaar i.v.m. een schiet- steekpartij deze ochtend en het opgestarte opsporing- en recherche onderzoek. Pas op de plaats dus. Het verhoor is snel beëindigd omdat het advies van de advocaat wordt opgevolgd om niets te verklaren. 

Beneden in de agentenwacht meld ik me samen met collega Armand bereikbaar voor de middagdienst. 
Meteen komt er informatie dat een vuurwapengevaarlijk persoon zich in een flat-4 vlakbij, zou kunnen ophouden.

Met 6 surveillancekoppels houden we buiten het bureau op straat kort motorkap-overleg. Met de nadruk op kort. De mogelijke ophoudplaats van de verdachte is bekend, ook diens signalement en de auto. We rijden in een parmantig treintje van opvallende politie voertuigen -steel on wheels- naar de opgegeven locatie. We maken indruk op de omstanders, iedereen draait zich om en kijkt naar ons. Rode verkeerslichten buigen nederig hun hoofd. Onze motorrijder Marc houdt de verkeersveiligheid in het oog en zet het verkeer stop zodat we kunnen passeren.

We zetten de betreffende locatie (flat-4) rondom af. De bedoelde auto staat aan de voorzijde van flat-4, blijkt later. Collega’s hebben contact met een getuige. Veel meer informatie is er nog niet. We zitten op een apart kanaal dus kunnen we samen snel de informatie delen zonder dat het district op het gebruikelijke kanaal op tilt slaat. 

Armand en ik zetten onze dienstauto voor de hoofduitgang en lopen de flat in. Ik leg een mat tussen de deuropening anders kunnen we niet in- en uitlopen i.v.m. automatische voordeur sluiting. Aan de achterzijde is een parkeerplaats en groenstrook. Geen verdachte situatie daar. we lopen terug naar voorzijde waar de bedoelde auto in een uiterste hoek staat. Ik zie dat 5 personen er dichtbij staan. Waaronder 2 kinderen, een oudere man en nog 2 andere manspersonen.  

Armand en ik lopen op het groepje af. Zij huren een kelderbox t.h.v. de verdachte auto. Zij behoren niet tot de doelgroep. Op weg naar dit groepje en deze auto, geef ik alle info porto-fonisch door. De andere collega’s zijn dus geïnformeerd. Even later praat ik met een flatgetuige die vaker heeft gezien dat de auto-inzittenden de flat zijn binnen gegaan. Verdere info blijft globaal. Wel wordt er een mogelijke locatie in deze flat bekend.

De hondengeleider arriveert op ons verzoek met gezwinde spoed en komt bij Armand en mij staan. Hij haalt de diensthond uit de auto. Het blijkt een prachtige hele grote Mechelse herder te zijn. De hond neemt een reukspoor op bij de auto en ik vraag de hondengeleider waar hij mij wil hebben. 

Achter hem dus. Dan lopen Marc, Roy en ik naar de flat naar de hoofdingang naar binnen via de trap naar de tweede verdieping. Daar raakt de hond het spoor bijster. Kan ook bijna niet anders want in deze mierenhoop van mensen hebben de geursporen zich vermengd met de vele mensen die onwetend kriskras er doorheen lopen.

We gaan naar de aangegeven etage en lopen over de galerij. Bij de mogelijke locatie zie ik aan een rare sticker dat ik daar vorige week al heb aangebeld i.v.m. een ander onderzoek. We kloppen, bellen aan, roepen door de brievenbus en door het openstaande keukenraam. De tv staat aan. Het enige tegen geluid en antwoord dat we krijgen is het geblaf van 2 viervoeters waaronder een vechthond met een grijze sik. Hij komt naar het keukenraam gaat rechtop en likt mijn hand. Het dier lijkt mij niet agressief van aard. Maar dat weet je nooit wanneer ik in zijn domein zou komen! 

In de woonkamer, slaapkamers, en bij navraag bij de buren blijkt niet dat dit adres per-se het gezochte adres hoeft te zijn. Collega koppel Ruud en de pas voor de politieopleiding geslaagde Maartje, sluiten bij ons aan. Manpower voor een doorstap genoeg! De Ovd - officier van dienst - geeft ons geen toestemming om binnen te treden. Ook niet door het geopende raam. De informatie is te globaal om op te treden.

Mooi dat de Ovd op de achtergrond zakelijk redeneert en ons een halt toeroept. Op dat moment vinden we dat met zijn allen niet prettig maar het is niet anders. Ik heb er uiteindelijk vrede mee.

We breken de hele inzet af en de politiemacht vertrekt. Armand en ik blijven nog een half uurtje op de uitkijk. Stel je voor de verdachte kiest het hazenpad. Dan kunnen we tenminste nog iets doen. Er staan veel mensen op straat op de locatie. We worden gefilmd, gefotografeerd et cetera. Mensen zijn bezorgd en angstig over de veiligheid in hun wijk door deze plotselinge politie inzet. Fantasieën wat er gebeurd zou kunnen zijn gonzen door de omgeving. Ik kan dat goed begrijpen, vandaar ook dit blog. We zijn gericht met opsporing bezig. Dan blijkt dat sommige mensen niet willen luisteren om op afstand te blijven. Dus hoofdzaken scheiden van bijzaken en 10 keer tot 10 tellen.

We dragen allen ons nieuwe uniform met kogelwerende kleding met daaroverheen nog een extra kogelvrij harnas. Mooi om dit ook zo snel na eerste verstrekking uit de proberen. In tegenstelling tot de middeleeuwse spul van vroeger zit het praktisch, comfortabel en ontneemt ons geenszins onze reguliere bewegingsvrijheid. Super spul als je mij vraagt.

We krijgen geen back-Up van onze observatie collega’s. Ook Armand en ik breken de actie uiteindelijk af. Op de terugweg staat uit ons zicht de auto van de hondengeleider Jos. We stoppen bij hem. Ik wist niet dat Jos was achtergebleven als Back-Up. Jos zegt van, ik laat jullie toch niet alleen, vooral wanneer die verdachte auto mocht gaan rijden. Mooi om deze ongevraagde collegialiteit te mogen ontmoeten.

Terug aan het bureau krijgen we een melding van een heel ander maatschappelijk kaliber. De meldkamerdame geeft een melding aan ons van een verwarde hulpeloze vrouw in ons district op behoorlijke afstand van het bureau. Tja, we hadden deze middag nog niet van doen met de ouderenzorg. Ik vind dit altijd mooie meldingen als het goed afloopt. Altijd triest als mensen lichamelijk in de knel komen te zitten. Dus rijden Armand en ik snel naar de opgegeven locatie.

Op aanbellen wordt niet gereageerd. Ramen en deuren zijn gesloten. De buren weten van niets en hebben geen sleutel noch het adres van een sleutelhouder. Het is toch een gegeven dat een goede buur toch meer waar is dan een verre vriend of familie op precaire momenten, toch! We bellen met de meldkamer voor het telefoonnummer van de melder die in het ziekenhuis verblijft! De melder blijkt de verwarde dame te zijn. Ik krijg haar aan de telefoon. Ze is helemaal verward en een gesprek voor mijn informatie-inwinning is niet mogelijk. Dan neemt gelukkig een verpleegkundige het gesprek over en deelt mede dat de dame in kwestie ernstig verward is en altijd het alarmnummer 112, belt. Goed om te weten.

Gelukkig is de verwarde dame in dit ziekenhuis onder goede zorg. Haar man is niet thuis. De luide deurbel haalt niets uit. We overleggen nog op straat met de buren. Plots bewegen de glasgordijnen en staat de heer des huizes via het kamerraam naar ons te kijken. Gelukkig!

Blijkt dat hij een hoorapparaat heeft. Ik weet niet of de batterijen op zijn of hij het apparaat op stil heeft geschakeld. Hij en zijn vrouw zijn al op leeftijd en meer dan 55 jaar gehuwd. Nu is zijn vrouw ziek. Bij het weggaan schud ik de man een welgemeende hand en geef hem het advies om een sleutel bij de buren af te geven i.v.m. situaties zoals vandaag. De man heeft veel herinneringen. Nu wordt het welzijn en de revalidatie van zijn vrouw zijn belangrijkste taak op aarde.

Later aan het bureau horen Armand en ik dat de vuurwapengevaarlijke verdachte buiten onze regio is aangehouden. Hij heeft zich op een politiebureau ver uit de buurt gemeld.

We begonnen in een toestand van chaos, structureerden dit gaande de weg en uiteindelijk zijn de goeie keuzes gemaakt. We hebben met zijn allen goed samengewerkt..