Translate

zondag 5 maart 2017

Ik kom er niet tussen

mijn oude kloffie
Op een prille nacht in het begin van de week krijgen mijn collega en ik een melding van de OC (= meldkamer). In een groot winkelcomplex in de buurt is ingebroken en de daders zijn ingesloten door alle beschikbare politie patrouilles bij de meeste in- en uitgangen.

De diensthondengeleiders zijn besteld maar net deze avond is er geen in dienst. Dat komt omdat zij veel nachtwerk moeten verdelen onder de geleiders en dan moet er sporadisch “nee” verkocht worden aan de politieorganisatie. Net nu deze nacht aan het begin van de week.

De collega die als eerste ter plaatse is (leider pd) wordt door ons collegiaal benaderd met de vraag wat hij van ons verwacht en waar hij ons wil hebben. Dit wordt een nog niet bewaakte uitgang. Zogezegd en zo gedaan, voldoen wij graag en meteen aan zijn operationeel verzoek. Vooral nu de boeven binnen handbereik lijken te zijn.

De vermoedelijk daders zijn gespot door een buurtbewoner die vanaf de naastgelegen flat een goede uitkijkpositie heeft boven op de boeven. Zij zitten nog steeds op het dak van dit immens grote winkelcomplex.

De verantwoordelijke collega bezorgt de OC drukke momenten. Hij geeft constant sitraps (situatie rapportages) omdat hij in telefonisch contact staat met de melder voor wie hij nu een doorgeefluik is.

Belangrijk om te melden is dat het gaat om 2 personen die mogelijk hebben ingebroken. De precieze locatie van de boeven op het dak is op dat moment nog onbekend. Dat zij niet kunnen ontvluchten is evident want zij zijn door ons ingesloten en omsingeld. En dat weten ze.

Er moet iets gebeuren maar het dak opklimmen, dat gaat niet want het is te hoog zonder ladder o.i.d. in de nabijheid. Dat betekent automatisch dat de daders op hun beurt ook niet kunnen ontvluchten want zij hebben hetzelfde logistieke probleem. Een mooie status -apartis- quo. But so be it. Vanuit mijn positie heb ik zicht op mijn collega die bij een andere in/uitgang staat op te letten.

Wachten duurt altijd veel te lang, ik vind dat onprettig. Ik wil iets doen. Pragmatisme zit nu eenmaal in het DNA van politiemensen. Ik heb geen oplossing of idee. De collega in charge roept nog steeds sitraps onze politie ether in. We weten dus de bijzonderheden. Helaas is dat niet al teveel.

Dan komt er een kroeskoppig jongetje op mij af gelopen. Hij zegt tegen me van; meneer, u bent zeker op zoek naar de inbrekers? Ik zeg jazeker, we zijn hard op zoek naar hen. Dan zegt hij tegen me van; ik weet hoe u op het dak kunt komen en hij neemt me mee naar een mooie sierwand in de buurt van een frituur in het winkelcomplex. De sierwand heeft mooie sierlijke uitsteeksels enzovoort. Een prachtig mooie pittoreske klim-wand. Kijk meneer, zegt het jongetje. Hier kunt u gemakkelijk omhoog, het dak opklimmen. Ik doe dit vaak als ik mijn voetbal weer eens het dak op heb geschoten. En als ik dat kan dan kunt u dat zeker!

Het portofoonverkeer is nog van een druk kaliber. Ik kom er met geen mogelijkheid tussendoor. Snelheid van handelen is zeker gewenst. Ik heb nog niets gehoord over gebruikt geweld en/of wapens bij de boeven.

Het volgende moment klim ik tegen de muur omhoog in de pittoreske uitsparingen het plat dak op. Mijn spieren spannen aan en ik maak gebruik van mijn been-en armspieren om de afstand verticaal te overbruggen. Ik voel me net een kat want ook ik heb groene ogen! Het lukt mij prima en zonder buiten adem te komen weet ik de zone waar de boeven zich verschuilen, te bereiken. 

Wel heb ik de bescherming van de mantel der duisternis en mijn professionele middelen als politieman. Als extraatje mijn Maglite, mijn stevige metalen kameraad, die ook nog licht geeft in de duisternis waar nodig! Tevens de noodknop van de portofoon die nog eventueel acuut helpt bij indrukken in geval van nood. Dus ga ik verder op de ingeslagen weg.

Behoedzaam struin ik het plak dak af op zoek naar de boeven. Er zijn niveau verschillen dus de verassing is en blijft geheel aan mijn zijde. Plotseling krijg ik de twee boeven in het oog. Zij liggen achter een muur doodstil af te wachten. Hun uitstraling is er een van angst voor wat er komen gaat. Ik nader hen stil en voorzichtig. Ik neem geen risico’s want ik ken hun palmaressen op misdaad gebied niet.

Wanneer ik tot op korte afstand ben genaderd zet mijn Maglite hen in de felle Spotlights. Tegelijkertijd spreek ik mijn politie vocabulaire uit met woorden in de trant van; “Politie u bent aangehouden wanneer u zich verzet wordt geweld tegen u gebruikt”. Nu maar hopen dat mijn woorden –ik ben ten slotte maar een Limburger- voldoende kracht en ontzag inboezemen.

Mijn gebruikte arsenaal aan woorden en mijn duidelijke lichaamstaal laten gelukkig geen misverstanden ontstaan. Nou maar hopen dat de boeven Nederlands verstaan. Zij zijn –naar later blijkt- van oost Europese makelij. Dan klopt het toch weer dat lichaamstaal voor circa 70% het gesprek domineert. Mooi in mijn geval, op het plat dak ten overstaan van de inbrekers.

De aangehouden boeven volgen mijn verdere aanwijzingen perfect op. Ik neem de inbrekers werktuigen onder me en voer hen af. zij hebben geen andere wapens bij zich blijkt mij na controle. Zij lopen mooi voor me uit naar de plek waar ik het dak ben opgeklommen, de mooie pittoreske onbedoelde klim sierwand.

Yes, in a split of a second kan ik via de portofoon mijn positie doorgeven en dat de boeven zijn aangehouden. Bij klimwand wachten meerdere collega’s en de boeven worden snel afgevoerd naar het politiehotel.

De klus geklaard en nadat de administratie in orde is gemaakt gaan mijn collega's en ik weer de nacht in om de samenleving veilig te maken. Het blijft rustig.

Mooi dat de melder zich de moeite heeft genomen om de politie in eerste instantie te alarmeren en in contact is gebleven met de politie. Zonder buurtbewoners als wakend oor en oog, vangt de politie helaas veel te weinig boeven. Buurtparticipatie is altijd top.



Tot mijn volgende blog, groeten Han