Translate

maandag 1 februari 2016

Politie rijopleiding

Politie rijopleiding / Branche richtlijnen / wijze lessen / humor

Buiten de politie rijopleiding voor dienstvoertuigen de eerste keer in 2012, de terrein motor-, de Shorland pantserauto- samen met de MP5 machinepistool-, heb ik in mijn carrière bijkans geen vervolgopleiding meer genoten.
Vorige week heeft planning mij ingepland voor de vervolg rij opleiding. Politie rijinstructeur Jan heeft de nobele taak om kennis en vaardigheden bij te spijkeren. Ik weet nog niet hoe lang en dik de spijkers zijn noch het gewicht van de bijspijker-hamer!

Jan is op tijd en samen met collega Martin vormen wij deze dag een driespan met instructeur Jan op de bok van de wagen met de teugels losjes edoch stevig leidend in zijn handen.

Leuke bijkomstigheid is dat ik Jan ken en hij kent mij. Jan viert de teugels en na de koffie gaan we beginnen met de rijopleiding. Eerst worden in het politiebureau de brancherichtlijnen doorgenomen, inclusief de laatste wijzigingen. Voor we op pad gaan wordt de dienstauto gecontroleerd en bespreken de praktische zaken, zoals onvoorziene schades en zo. Voordat we wegrijden finetunen en controleren we de auto op voertuigverlichting en de signalen op de politie evenwichtsbalk op het dak. En dit nota bene van binnenuit. Dan denk ik plots aan de Philips slogan; Sense and Simplicity. Het kan dus –als je maar technisch wil- wel.

Ik leer verder dat we overdag, wanneer de blauw/rode herriebalk aanstaat ook met knipperende lichten kunnen rijden net als de ambulances. Gewoon een knopje ff ingedrukt houden. Dat wist ik nog niet en ik denk vele collega’s met mij. De afgelopen jaren heb ik wekelijks heel hard met rood/blauw op de dak-balk gereden, dat mag u van mij aannemen.

We gaan op pad en Martin is als eerste aan de beurt en na een kleine half uurtje ben ik de klos. Inrijden is de intentie. Jan kijkt stilzwijgend en heeft na ieders beurt een duidelijke blauwdruk van onze politionele rijkunsten. Het valt best mee zegt Jan. Ik denk dat hij ons niet helemaal wil afbranden op onze rijkunsten.

Ik kan helaas niet afleren wat ik sinds 1977 autodidactisch heb aangeleerd al dan niet verfraait met de ingeslagen kraters van de rijkunsten van andere politie artiesten. Op hobbelige wegen, kruisingen, rotondes en veldwegen met ronkende motoren en burning rubber. Inbegrepen de vele beschermende Engeltjes op de schouders en beginners gelukkige momenten.

Jan heeft zijn lesschema in zijn hoofd geprent en kietelt onze kennis en inzichten tijdens de kilometer vretende excursie op de vele wegen in de kring Venlo – Weert – Roermond – Venray. Het is droog weer. S ’Nachts heeft het gevroren. Stukken ijs op het wegdek zijn stille getuigen van de gewezen kou. Het zonnetje schijnt.

Lees de straat is zo’n mooi voorbeeld van Jan’s onderwijskunde. Denk aan bomen, gladheid, kruisingen, hesjes mensen, kliko’s, wegverharding, winter, zomer, droogheid, natheid, voorwerpen en voorwerpjes op het wegdek waar je last van hebt of kunt krijgen, personages van oud tot jong, doordacht tot niet denkend en maar doen alsof ze alleen op de wereld zijn. Ook de categorie 45 Km/u mag in deze opsomming niet vergeten worden alsmede hinderlijke tractors van buitenaardse maten en gewichten. Regisseer je omgeving. WANT alles wat je ziet daar schrik je niet meer van, weer een gevleugeld adagium van Jan.

De branche richtlijnen geven de marges aan waartussen wij ons mogen bewegen. Zo niet dan is er een overschrijding van de branche richtlijnen. Bij schade of ongeval volgt dan de aansprakelijkheid voor politie ingevolge de artikelen 5 en 6 van de Wegenverkeerswet. De rechter is in deze niet mals in zijn uitspraken aangaande de politie. Blauw gaat altijd samen met rood als een tweeling. Nooit apart inschakelen. Bij overschrijding is melden verplicht bij O.C. = het operationeel centrum oftewel de meldkamer.

We rijden eerst zonder toeters en bellen want dat mogen en moeten wij soms tijdens onze werkzaamheden. Deze werkwijze is alleen toegestaan voor de politie. Voorzichtig zijn en proportioneel en subsidiair correct blijven handelen is de juiste route. Vele mensen begrijpen dit verkeersgedrag niet. Sociale media geeft vaker uitleg in dit soort kwesties. Jan meldt elke spoedrit aan O.C. dat is een goeie zaak en het moet volgens de instructie richtlijnen.

’s Middags na de lunch gaan we met hoge snelheden autorijden met inbegrip van de blauwe zwaailichten en sirenes aan de bak (op het dak). We leggen vele kilometers af en worden door Jan meegenomen in de best practical oplossingen in rijstijlen. Offensief, overzichtelijk waar mogelijk en altijd veilig rijden en -thuiskomen is het motto van deze instructeur met arendsogen.

Jan doseert zijn kennis en geeft vele bruikbare hints, en tools op een PowerPoint presentatie uit zijn klapper in de auto. We worden steeds meer ontspannen tijdens de lange helse kilometer vretende ritten met hoge snelheden. We lezen de weg, de kruisingen, de overige voertuigen, de bijzonderheden van de weg en onvoorziene omstandigheden, steeds beter en handelen steeds logischer.

Het einde van de rij opleiding is in zicht laat in de middag en we evalueren onze belevenissen samen met Jan. Blij en voldaan fiets ik naar huis en laat de indrukken de revue –niet die van carnaval- passeren.

En nu een beetje Politie Humor,

Twee dagen later pak ik tegen mijn principes in, thuis de auto om naar het werk te gaan. De vorige dagen met de fiets. Plots doemt er een rotonde voor mij op. Ik krijg gelijk een geleide rijopleiding herinnering. Ik zit alleen in mijn privéauto, maar ik ben niet alleen. Ik hoor een stemmetje. Ben ik ziek, moet ik naar de dokter? Neen, het is puur en alleen een mee spinnende fantasie gedachte!

Het stemmetje in m’n hoofd dirigeert mij automatisch. Ik luister mak en gedwee. Deze blijft kletsen tegen mij in de trend van; Klaar zijn voor de rotonde. Afremmen als een spons. De koffie mag niet over de kleding gaan. Op de schotel van de rotonde rechts houden, laat je het gas los dan trekt de auto naar binnen, gas op de lolly betekent automatisch de buitenste hoteldeschotelbaan.

In de bocht gas geven en daarmee grip blijven ontwikkelen, al doe je het slechts met je dikke teen. Jij en ik voelen dat meteen. Kijk vooruit, want we hebben altijd haast, in rust dat dan weer wel. Kom je de bocht uit, dan trekken en het stuur onderhands doorgeven. Jeetje, het stemmetje blijft mij op deze dwingende wijze de les voorschrijven. Ik moet luisteren want ik kan niet anders. Op het moment dat je uit de bocht komt en de wielen staan recht DAN…. Juist ja weer gas op de lolly geven informeert het stemmetje opnieuw mijn hersenpan.

Voordeel, ik kom de bocht van de rotonde uit, raak met mijn handen niet verstrikt in de stuur module. Ik trek de auto recht en geef het stuur door zoals opgedragen uit de centrifugale krachten door het constante gas van mijn niet aflatende bolide-krachten. Dankjewel stemmetje!

Het asfalt kraakt onder de vastbijtende rubberen Robby banden. De weg voor mij is vrij. De zijwegen zijn onbevolkt. Ik peer er weer tussenuit als een glimmende lolly. Niemand, noch obstakels leggen mij een strobreed op mijn drukbevaren route. Ik ben en blijf rustig en ben veel sneller dan vroeger toen ik zo aanvallend van geest ben geweest. Jeetje, wat kan ik ver vooruit kijken. Ik heb dan ook gelaserde ogen die ik nu veel intenser en gemakkelijker gebruik dan normaliter. Een waar panorama voor mijn ogen.

Prima, schitterend, uit de kunst, roept het stemmetje naar mij op bijna idolate wijze. Ik heb een smile op m’n gezicht. Ik kijk naar rechts op mijn schouder. Het stemmetje is tot vlees verworden en heeft een gezicht, met bril op de neus, donkere haren naar achteren gekamd, een baard, een happy face met pretogen en gelukkig een Limburgs accent.

Ik meen me hem te herinneren. Voorzichtig praat ik in mijn fantasie terug tegen het figuur verworden stemmetje en ik zeg van; Dr Livingstone I presume. Nee, want jij bent Stanley niet, reproduceert dit stemmetje en zegt vervolgens; Ennuh noem me maar bij mijn echte naam; ik heet Jan voor intimi,

Weer een dag later rij ik in m’n auto en hoor alweer het stemmetje van Jan. Het lijkt erop dat ik samen met hem steeds meer rotondes overwin en passeer. Ik probeer de kennis en hints en tools door te geven, zelfs mijn vrouw gelooft mijn rij opleidingswoorden. Nagenoeg zonder stuurfouten volgens mijn vrouw, arriveer ik enigszins veilig thuis. Maar, je hebt die auto niet gezien dicteert zij mij met een bezwerend vingertje en een hoog vocabulair stemmetje. Ik mag achteraf de winkel boodschappen uitladen, dat dan weer wel. Geef mij het stemmetje van Jan maar, daar schrik ik minder van,

Rij opleiding een keer per 3 jaar is te weinig. Elk jaar zou een betere modus zijn, maar ja, de centjes van de overheid, de bezuinigingen, de plan capaciteit. Jeetje, de volgende rij opleiding ben ik 61 jaar, als ik het haal.

De zeis van Magere Hein snijdt tegenwoordig veel te vroeg en veel te veel mooie politielevenslijnen door….

Aan het eind van de instructie dag mag Jan wel een boodschap doorgeven aan O.C i.v.m. de al dan niet overschreden brancherichtlijnen en bereikte auto snelheden tijdens onze ritten in Noord Limburg.

PS; in Noord Limburg zullen veel mensen het abonnement van de krant opzeggen. De hele middag de politie met tatutatu gezien en gehoord en geeneens een artikel in de krant, wat doen die journalisten voor de kost? hahaHan


Let op en kom veilig thuis,