Deze middagdienst op 06 december, the day after Sinterklaas,
mag ik samen werken met collega Ricardo. Direct na aanvang dienst krijgen we
een melding van diefstal benzine bij een tankstation aan de A2 snelweg.
De verdachten zijn na tanken,
stiekem weggereden met een gevoel van wetteloosheid en een kick van het is weer gelukt, aan de kant gezet door de oplettende collega’s van de KLPD.
Zij zijn gelukkig net op de juiste plek met de juiste politie instelling. Zij hebben de
daders aangehouden die nu te gast zijn in huize justitie. De collega’s van de
KLPD staan nu dus voor een dilemma. Ze hebben twee aangehouden verdachten die al zijn voorgeleid maar zij hebben nog geen aangifte met daarin een omschrijving van wat er
precies heeft plaatsgevonden.
Aan Ricardo en aan mij de eer om de aangifte op de plaats
van delict te gaan opnemen. Op deze locatie blijkt dat de werknemer die een en
ander heeft aangezwengeld, al vrij is en op weg naar huis. Ik bel de werknemer
op, via een onbekend telefoonnummer. Wij geven onze telefoonnummers immers niet
door. Zo acteert de politie altijd in de telefonische communicatie met de
burgers. Veel mensen nemen dan niet meer op. Onbekend maakt onbemind, toch!
Dus blijft vaak alleen de mogelijkheid over om een sms’je of
het inspreken van de voice mail als extra bruggetje naar het wenselijke
contact. Deze keer is het heel dringend. De uren verlopen. We hebben ten slotte
maar 6 uur voor verhoor. Dan gaat de verdachte in vrijheid (bij gebrek aan
bewijs) of in verzekering (in het belang van het onderzoek).
We nemen de aangifte op van een verantwoordelijke medewerker
bij het tankstation. Ze doen vaak aangifte maar horen hier meestal niets van
terug. Tot vandaag want nu worden ze door ons, met de nodige
opsporingsinformatie verzorgd. Ze zijn maar wat blij. Heeft het voor hun toch nut gehad
om de diefstal op heterdaad te melden aan de politie.
Uit de aangifte blijkt dat de daders een goed ogenblik om te
tanken zonder te betalen hebben uitgekozen. Echter ze zijn abuis want een medewerker met de argusogen heeft de euvele misdaad gezien en heeft meteen de nodige alarmbellen geraakt en de politiemeldkamer ingeseind.
De meldkamerman op zijn beurt heeft de patrouilles heeft ingeseind. Het opsporingsresultaat is positief en heeft geresulteerd in de aanhouding van deze 2 daders.
Binnen korte tijd en -afstand vanaf het tankstation. Mooi.
Toeval bestaat immers niet, slechts doortastend optreden
zoals nu gebeurd is door meteen in te haken op de ontstane situatie en in dit
geval boeven of boefjes arresteren.
Tijdens het opnemen van de aangifte staan wij in het
tankstation, zo groot als een dorpssupermarkt met alle ingrediƫnten en
lichamelijke geneugten van dien. Een ontzettende grote tamme en makke
mensenstroom die in- en uitloopt benzine en versnaperingen betaald en dan weer
met een volle buik en/of een volle tank huiswaarts keert.
Dan zullen criminelen die het voorzien hebben op diefstal of
andere misstappen, door de mazen van het net proberen te zwemmen. Ik observeer het inkoopgedrag in de winkel en zie dat het is niet altijd mogelijk voor personeel om alert te zijn op alles en
iedereen die voor hun neus komen afrekenen of vragen stellen of hulp nodig hebben bij het pinnen, et cetera. Op dergelijke momenten kan niemand van het personeel
van het tankstation het totale overzicht bewaren.
Ik snap al jaren niet waarom we tanken, winkelen en dan pas
betalen. Hier zou het bedrijf de rollen moeten omdraaien net als op veel plaatsen in Amerika. Eerst benzine betalen
dan pas tanken. Vinden klanten het dan nog nodig om binnen het station te gaan
inkopen of de innerlijke mens te gaan versterken, dan kan dat altijd nog. Graag
zelfs.
Maar dan zullen eerst de kaders van de commerciƫle winkel economie aangepast
moeten worden. Een dergelijke manier van verkoop en
klantenbinding zou overal in Nederland of in Europa doorgevoerd moeten worden.
We zijn ten slotte EEN economisch Europa. Dat zou het veelvoud van taken van de
werknemers sterk vereenvoudigen en meer duidelijkheid en overzicht verschaffen.
Dat er nog steeds misbruik gemaakt kan worden met gestolen
betaalkaarten blijft mogelijk, helaas. Betaalkaarten meteen
na diefstal blokkeren en de pincodes niet meer opschrijven en in de beurs erbij
bewaren, et cetera zijn opties om diefstal of fraude te voorkomen.
Van de medewerker krijg ik groot gelijk. Zij roept dit al
een aantal jaren.
Ik zeg maar zo, alles went, ook de verplichting om eerst te
betalen en dan pas te tanken. Een goed voorbeeld? Ik denk het wel en een goed
voorbeeld doet immers goed volgen.
Even later wordt de medewerker -ik noem hem- Sherlock Holmes
vanwege zijn doortastendheid, op mijn telefoon doorverbonden. Ik licht hem in
voor wat betreft zijn aandeel in de aanhouding en het ophokken van de 2 daders.
Zijn dag kan niet meer stuk. Goed dat hij snel en adequaat heeft gereageerd op de daders van de benzine diefstal.
De werkgever van dit tankstation, kan blij zijn met de
betrokkenheid van zijn personeel.
Ik hoop dat dit blog nog meer reacties oplevert
om tanken en betalen om te zetten naar betalen en dan pas tanken.
Voordeel, het wordt veiliger in en rondom de winkel. Qua tijdspanne verandert er nagenoeg
niets.
Oh ja, de politie kan ook inventiever worden. Mijn collega Ricardo heeft de aangifte op papier gezet.
Dan moeten we naar het bureau rijden om de
aangifte in ons bedrijfsprocessensysteem in te voeren en doorsturen naar de collega’s die met de benzine dieven aan de slag zijn gegaan.
Jeetje, efficiency kan blijkbaar overal beter,