Translate

zondag 28 mei 2017

Pensioen in zicht?

Kenschetsend voor collega Jan, een pre-pensionado bij de politie.

Tegenwoordig mag politiepersoneel al met pensioen op de gerechtigde leeftijd van 67 jaar en 3 maanden. Om mij heen hoor en zie ik dat de politie nestors (v/m) beginnen te kraken in hun voegen en dat hun cement dat nog altijd verbindt, steeds verder af brokkelt.

Niet alleen door de reguliere werkzaamheden en daarmee gepaard gaande veranderingen, de ontembare bureaucratie maar vooral door het invlechten van de nieuwe Nationale politie organisatie. Volgens sommigen politiek correct opgedrongen. Dit is ogenschijnlijk voor niets en niemand meer bij te benen. Dan heb ik het nog niet over de criminaliteit en de bestrijding ervan die de krant dag dagelijks inkopt. 

Al deze hordes - en nog veel meer dat zich adhoc aandient - overwinnen is een schier onmogelijke opgave. De spagaat van het hedendaagse politieleven tussen fysiek en mentaal is een te ver uitgetrokken elastiek waar geen rek meer in zit.

Momenteel zwaaien frequent zoniet wekelijks collega’s af om te gaan genieten van hun wel verdiende prepensioen. Echter, ik heb nog geen collega zien afzwaaien vlak voor hun 67ste verjaardag. Er zijn zelfs bevoorrechte politiemensen die nog steeds een 18 maanden regeling kunnen aanspreken. Sommigen worden op de valreep van hun naderende pensioen gevraagd als adviseur voor de politieorganisatie.

Enkelen hebben –om de pensioensprong te overbruggen- de levensloop schatkist aangeboord. De politieorganisatie heeft nog steeds geen mooi gebaar gemaakt voor medewerkers die net zoals ik, al meer dan 40 jaar executief in dienst zijn. Voor het gros zijn geen mooie excessieve arrangementen weggelegd of in het vooruitzicht gesteld. In de toekomst kan de 58+ groep niet meer meedingen naar nieuwbakken verlofspaarregelingen e.d. Deze insolvabiliteit maakt een diepe indruk op velen, waaronder ik.

Ik vergelijk dan ook appels met peren en kom tot de conclusie dat wij bij de politie geen (te) zwaar beroep hebben! We staan wel steeds met onze voeten in de modder van de soms hedonistische samenleving. 

Sommige beroepsgroepen kunnen evenwel eerder met pensioen. Dat is een politieke keuze die niet in het voordeel van asgrauwe politiedienders werkt. Enfin, eufemistisch gezien moeten de meeste werkenden stug doorwerken tot ze er letterlijk bij neervallen.

Gespreksstof tussen oudere dienders gaat vaak in de trant van; “Ennuh hoelang moet jij nog. Hoe oud ben je nu, ennuh kun je eerder met pensioen? Herken je jezelf nog in de organisatie etc.”

Nieuwe targets worden onophoudelijk voor ons uitgepuzzeld in bombardementen van mails en regelingen. Veel druk wordt gevoeld van bovenaf maar ook van onderop.

Statistieken en pictogrammen geven onmiskenbaar weer wat er loos is in onze maatschappij en waar de focus van de politie(k) zou moeten liggen. In het kader van bijblijven en een leven lang leren vraag ik mij af en toe af wat er in mijn hersenpan nog bij kan aan informatie, targets, veilige buurten en netwerken. Ik verlang steeds meer naar rust, bezinning en voldoening.

Oudere politiemensen denken vaak aan vroeger en spreken vaak over die mooie vergane tijden. Toen geluk nog heel gewoon was en vooral beter. Dat is natuurlijk niet zo. Utopia is toch ook een utopie.

Mooie memorabilia worden als een antieke fietsenband opgepompt tot solitair knallende volumes, geadoreerd en fijnmazig geromantiseerd. Maar dan toch, zou er een kern van waarheid inzitten of zijn deze dagdromen toch een verlangen naar weleer. Of nog steeds het lekke fietsenband syndroom. Wie het weet mag het zeggen!

Ik heb ook zitten rekenen en heb mijn pensioen (in zicht) hartstochtelijk geraadpleegd. De ondoordringbare rimboe geeft mij meer vraagtekens dan geruststellende antwoorden. Dan kom ik steeds weer tot de conclusie dat er maar een ding belangrijk is en dat is je eigen gezondheid. Ten slotte zijn we allemaal – jong of oud-   eendagsvliegen.

#Stel je voor; je propt je hele leven in een dag. Dat houdt geen mens 2 dagen vol! Toch?

Plots, in mei van dit jaar wordt mijn aandacht getrokken door een verhaal of plezante roddel. Mijn gewaardeerde collega Jan gaat met pensioen. Politiemensen kunnen met prepensioen wanneer zij de leeftijd van 60 jaar en 6 maanden bereikt hebben. Dan krijgen zij uiteraard minder pensioen uitgekeerd en nog lang geen AOW uit de politie ruif. want dat kan pas met de gezegende leeftijd van 67 jaar. Jan heeft kennelijk uit eigen middelen gezorgd voor een financiƫle buffer. Bij leven en gezondheid zal hij met 67 jaar bovendien nog zijn AOW uitkering binnenloodsen. Ook zijn vrouw op haar beurt.

Wellicht voor hem een mooie bezinning- en overbruggingsperiode. Maar vooral helemaal geen politionele verplichtingen meer. Genieten van de kleine dingen des levens en tevreden zijn met een onsje minder. Doen waar hij zin in heeft en volledig ontstressen en rust en invulling van zijn leven opzoeken tot het tijdstip van aanbellen aan de poort van de heilige Petrus. Het zware juk van zijn schouders af laten glijden. Heerlijk lijkt mij dat en velen met  mij. 

Ogenschijnlijk heeft de mens steeds minder nodig hoe ouder hij/zij wordt, heb ik mij eens laten vertellen. Een fantasie of een kern van waarheid?

Het zou mooi zijn als er helderheid komt om eerder met prepensioen te mogen gaan zonder een sigaar uit eigen doos te moeten oproken met longen verpestende ingrediƫnten. In de omringende landen kan men nog steeds eerder met pensioen. Lange leve de verenigde E.U. Komen onze pensioenen in de toekomst steeds verder onder druk te staan? Op deze vragen en vooral op zinvolle oplossingen mag onze politiek en organisatie graag heel snel investeren.

Het nieuwe verlofsparen in politieland is nog een mogelijkheid in de nabije toekomst. Echter deze pijlen hebben geen doel getroffen en staan op de reserve bank vooralsnog. Of buffert men financieel gezien beter in zijn eentje gestaag door?

Ik heb een nieuw boegbeeld gevonden. Jan bedankt voor je inzet, je tekenkunsten en collegialiteit, het ga je goed,

En ik, Ik wacht nog ff af, hoelang? Tot mijn pensioen gerechtigde leeftijd of zoveel eerder als mij gegund wordt, bij leven en gezondheid, hoop ik


Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van collega’s die net als Jan ook met 60 jaar en 6 maanden met prepensioen gaan.