Translate

zondag 19 februari 2017

WhatsUp, Rode kabouter muts!


Dan lees ik het artikel in de Limbo-krant en informatievoorziening dat een inbreker achtervolgd is door alerte buurtbewoners thv de Thienbunderstraat in Sittard.  

Geattendeerd op de inbreker heeft bij de buurt App Ophoven de alarmbellen doen afgaan. Ik voeg een foto bij van het krantenartikel voor nadere details.

Nieuwsgierig en triggered als ik ben door deze boodschap kom ik op mijn werk en zie via de informatie voorziening de naam van de aangehouden verdachte die bij mij meteen boeiende herinneringen oproept.

Het is die draaideurcrimineel die voor de zoveelste maal is opgepakt voor wandaden tegen de plaatselijke maatschappij die steeds maar weer de sores te verduren krijgt tegen van dit zorgelijke sujet sinds jaar en dag.

Dat brengt mij in herinnering terug bij een politie casus van vele jaren geleden met dezelfde hoofdpersoon die steeds maar alweer gezocht wordt door de politie!

Alweer een inbraak waar de hoofdpersoon en tevens verdachte er tussenuit geknepen lijkt te zijn. Echter de waard heeft deze keer buiten zijn onverwachte clientèle gerekend. Want, een alerte oudere mevrouw heeft melding gemaakt van haar spannende onvoorziene bevindingen. Een vreemde snuiter op haar dak, een kabouter plop inclusief rode muts, heeft haar de politie doen informeren over deze vreemde criminele snoeshaan.

Collega Roy en ik, samen op dienst krijgen de melding van O.C. om te gaan assisteren i.v.m. verdachte gedragingen. De aanwezige collega’s hebben reeds een cordon gevormd  en wijzen ons de weg  naar  het dakterras van de krasse oudere mevrouw.

In de woning van de oude dame heeft zij Roy en mij meteen de weg gewezen naar de verdachte. Hij heeft zich op dat moment verschanst op het onoverzichtelijke dak met oneffenheden en als laatste strohalm, de sluimerige rokende schoorsteen. Dom dom dom, maar hij heeft een fel rode kaboutermuts op zijn hoofd. 

Ik reageer meestal in een tunnelvisie op dergelijke momenten of ben zo informatie gestuurd bezig dat ik stappen wens over te slaan om de eventuele badguy in te rekenen. Politiewerk doe je met je hart enige voorzichtigheid en niets anders.  M.a.w. gewoon met gezond boerenverstand.

Ik open, na de aanwijzing van de oude dame het dubbele antieke krakerige klapraam met uitkijk en klim op het achtergelegen dak. Hey Han wacht ff, hoor ik Roy roepen in mijn richting en ook hij klimt meteen achter mij aan het platte dak op. 

Dan spring ik plotseling vanuit mijn positie gezien op de verdachte om het voordeel aan mijn zijde te houden. Hij wenst aan mijn bevelen niet mee te werken en ik pas meteen een gedoceerde en veilige nekklem toe ter aanhouding. Want aanzeggen dat hij is aangehouden en meewerken hebben op hem geenszins enige meewerkende uitwerking.

Aan aanwijzingen van de politie heeft deze draaideur crimineel een broertje dood en hij luistert dus niet waardoor het gematigde gewenste gevolg vooralsnog uitblijft. Roy assisteert mij en neemt de verdachte danig onderhanden met een voetbalpoeier van jewelste. De schurk heeft niets meer te missen en kan vervolgens worden ingerekend door Roy en mij. Yes en weer een bad Guy in the police pocket.


De politie staat weer eens op 1-0 ook al is het maar voor even, gelet op de term draaideurcrimineel. Draaideur criminelen worden immers weer snel los geweekt van justitie en taak- en straffen. Dat is nu eenmaal het klimaat in Nederland. Dat kost financieel en bij de benadeelden steeds maar weer opnieuw, psychische ballast die nou eenmaal niet zo gauw verdwijnt.

Weer eens een mooi gegeven dat WhatsApp groepen en mensen die onraad zien, een 112 belletje naar de politie uitgooien. U weet toch dat de politie in de meeste gevallen alleen maar boeven vangt meteen na een belletje van verontruste wijkbewoners, melders of getuigen!

Op dit gebied zijn de WhatsApp- buurt preventie groepen een super positieve verademing,

Nieuw in dit kader is Burgernet. Meld je aan, het helpt en je weet waarna je moet uitzien, mochten Burgernet berichten verspreid worden in jouw eigen buurt.

Tot mijn volgende blog, gr Han