Een dienst incidentenafhandeling samen met Rielke betekent
meestal dat er iets aparts gebeurt. Echter deze zondagochtend niet. De
meldingen op deze zonnige dag worden door O.C. eerlijk verdeeld onder de
dienstdoende surveillances. Onze dienst buiten duurt van 07.00- tot 14.00 uur,
het moment om de auto’s in te wisselen en de bijbehorende roepnummers
beschikbaar te stellen voor de middagdienst.
Dan worden we om 13.35 uur aangestuurd naar een naburige gemeente
in verband met de vondst van een bromfietswrak. IJzer liefhebbers hebben zich op
een zodanige wijze hierover ontfermd dat het vervoermiddel steeds kleiner,
lichter en instabieler wordt.
Ter plaatse blijkt dat het frame nog rechtop staat. Banden
en zo zijn al gedemonteerd of hebben zich op een cryptische wijze losgerukt van
dit wrak-frame. Het chassisnummer -indien aanwezig- ligt onzichtbaar bedekt
onder een dikke laag smeer. Geen beginnen aan, denken Rielke en ik. Dan breekt
O.C. in op deze casus. Dit i.v.m. een aanrijding waarbij een motorrijder ten
val is gekomen en gewond geraakt is. De Belgische collega’s staan bij dit
accident en onze komst is snel nodig.
Rielke en ik kijken ons aan en denken stilletjes van; op de
valreep toch nog een spannende melding. We racen naar de opgegeven plek met
toeters en bellen. Daar treffen wij diverse voertuigen van onze Belgische
collega’s aan. Zij geven ons heel snel een sitrap (situatie rap) en wijzen naar
een zwaar beschadigde motor. Rielke en ik denken dat de bestuurder van dit
vehicle toch wel zwaar gewond moet zijn geraakt gelet op de toestand van dit voertuig.
In de Belgische politiebus zit de kennelijke bestuurder. Hij is licht gewond
aan zijn voet. Even later komt de ziekenauto en soigneert hem op een miraculeuze
medische wijze.
De Belgische collega motorrijder is na de val –eenzijdig
ongeval- achter de verdachte aangerend. Door bosschages, struiken en andere dichte
bebossing. De verdachte heeft zich dan al overgegeven en iedereen wacht nu op
de komst van de territoriaal bevoegde instantie, in casu de Nederlandse
politie. Het kruisingsvlak bij de A76
staat dan vol met dienstvoertuigen, Belgische en Nederlandse, broederlijk naast
elkaar. Het verkeer heeft een beetje hinder maar kan toch veilig passeren
Rielke en ik hebben de situatie snel helder op de rails.
Voor er enige overdadige juridische stappen ondernomen worden, vragen we een leidinggevende
om ter plaatse te komen. Het zou toch jammer zijn als dit onderzoek linksaf zou
gaan vanwege een mogelijke bilaterale procedure fout. Zo gezegd, zo gedaan. De
ambulance broeders wachten geduldig op de komst van onze leidinggevende.
We bekijken vervolgens de motor. Van dit wrak blijkt dat het
contactslot verbroken is en dat het chassisnummer onherkenbaar is gemaakt.
Volgens navraag behoort de motor toe aan een bedrijfsvoorraad ergens in NL.
Verzekeringsgegevens motor, rijbewijs en persoonsgegevens van de verdachte et
cetera zijn onderwerp van technisch- en tactisch onderzoek. Dat gaat allemaal
vliegensvlug met onze MEOS module op de diensttelefoons. Top.
Samen met onze leidinggevende worden de taken verdeeld en
wordt een surveillance van de middagdienst erbij geroepen om de taak van Rielke
en mij over te nemen. O.C, wordt ingeseind opdat ook zij verdere binnenkomende
vragen kunnen beantwoorden en met ons mee kunnen denken aan goeie oplossingen
en werkmethodieken.
De ambulance broeders vragen dan met klem om te mogen
vertrekken. Onder politie toezicht wordt de verdachte overgebracht naar het
ziekenhuis, waar verder medisch onderzoek nodig is. Uiteindelijk blijkt dat de
verdachte in het ziekenhuis moet blijven en dat er politie bewaking bij moet,
deze nacht. Niet leuk maar wel noodzakelijk. Kostbare capaciteit die niet
elders ingezet kan worden.
Wel vreemd dat een bestuurder op de meest gevaarlijke- en
denkbare manier en wijze probeert te ontkomen aan een controle op Belgisch
grondgebied. Vooral door met duivelse snelheden als een spookrijder tegen het
verkeer in terug te rijden naar Nederland over de vluchtstrook. Dit is niet te
tolereren onder geen enkele voorwaarde.
Daarbij heeft hij het overige verkeer zwaar in gevaar
gebracht. Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden om legaal van de
vluchtstrook gebruik te mogen maken. Maar nooit en te nimmer als spookrijder
tegen de richting in. Een reden om gevoelsmatig minimaal zijn rijbewijs te shredderen
gecombineerd met een levenslange ontzegging. Daar waar normale bestuurders om
het leven gekomen zouden zijn, staat de verdachte na zijn schuiver op en rent
ervantussen. Gelukkig is hij snel na de vluchtactie aangehouden.
Rielke en ik gaan retour naar het bureau om de bron mutatie
te gaan opmaken, aangevuld met onze bevindingen. In de bosschages en zo is nog
gezocht naar mogelijk weggeworpen voorwerpen en/of verdachte omstandigheden.
Ons buikgevoel zegt echter dat er iets meer moet zijn. Vooral als we het
palmares van de verdachte in ogenschouw nemen.
Onderzoek aan de motor geeft snel uitsluitsel. Ons
buikgevoel is weer eens voor 100% juist ingeschat.
De volgende dag kopt de Belgische media in hun krant in met
een artikel en foto, hieronder geplaatst,
Vluchtende motorrijder had halve kilo heroïne bij zich
27/09/2016 om 06:51 door NV
De drugskoerier (links) is geen onbekende voor het
gerecht. Hij was zondag met voor 15.000 euro heroïne op pad.Foto: HBVL
MAASMECHELEN - De Nederlandse motorrijder die
zondagnamiddag op de E314 in Boorsem bij Maasmechelen op de vlucht sloeg om een
controle te vermijden, had een halve kilo heroïne onder de zadel van zijn
motorfiets verstopt. De motorfiets bleek bovendien gestolen.
Op de parking in Boorsem stond zondag rond 14 uur een
controlepost van douane & accijnzen, team Bilzen. De controleurs haalden
vrachtwagens uit het verkeer om hun rij- en rusttijden te controleren, een
actie die bijna 2.500 euro opbracht.
Een Nederlandse motorrijder zag de controleurs ook staan en
draaide zich prompt om. Hij startte een levensgevaarlijke vlucht in
tegengestelde richting op de snelweg E314, richting Stein. Daar kreeg de
motorrijder een klapband. Hij ging onderuit en vluchtte te voet weg. De
douaniers zetten de achtervolging in en slaagden erin om hem in te rekenen. Na
verzorging werd hij verhoord en van zijn vrijheid beroofd.
Bij de controle van zijn motorfiets werd in het zadel een
halve kilo heroïne gevonden met een straatwaarde van om en bij de 15.000
euro. Zijn motorfiets bleek gestolen, het chassisnummer was afgevijld.
De motorrijder uit Maastricht werd in Nederland aangehouden.