Translate

vrijdag 7 oktober 2016

Gevaarlijke stunts op gestolen motor

Een dienst incidentenafhandeling samen met Rielke betekent meestal dat er iets aparts gebeurt. Echter deze zondagochtend niet. De meldingen op deze zonnige dag worden door O.C. eerlijk verdeeld onder de dienstdoende surveillances. Onze dienst buiten duurt van 07.00- tot 14.00 uur, het moment om de auto’s in te wisselen en de bijbehorende roepnummers beschikbaar te stellen voor de middagdienst.

Dan worden we om 13.35 uur aangestuurd naar een naburige gemeente in verband met de vondst van een bromfietswrak. IJzer liefhebbers hebben zich op een zodanige wijze hierover ontfermd dat het vervoermiddel steeds kleiner, lichter en instabieler wordt.

Ter plaatse blijkt dat het frame nog rechtop staat. Banden en zo zijn al gedemonteerd of hebben zich op een cryptische wijze losgerukt van dit wrak-frame. Het chassisnummer -indien aanwezig- ligt onzichtbaar bedekt onder een dikke laag smeer. Geen beginnen aan, denken Rielke en ik. Dan breekt O.C. in op deze casus. Dit i.v.m. een aanrijding waarbij een motorrijder ten val is gekomen en gewond geraakt is. De Belgische collega’s staan bij dit accident en onze komst is snel nodig.

Rielke en ik kijken ons aan en denken stilletjes van; op de valreep toch nog een spannende melding. We racen naar de opgegeven plek met toeters en bellen. Daar treffen wij diverse voertuigen van onze Belgische collega’s aan. Zij geven ons heel snel een sitrap (situatie rap) en wijzen naar een zwaar beschadigde motor. Rielke en ik denken dat de bestuurder van dit vehicle toch wel zwaar gewond moet zijn geraakt gelet op de toestand van dit voertuig. In de Belgische politiebus zit de kennelijke bestuurder. Hij is licht gewond aan zijn voet. Even later komt de ziekenauto en soigneert hem op een miraculeuze medische wijze.

De Belgische collega motorrijder is na de val –eenzijdig ongeval- achter de verdachte aangerend. Door bosschages, struiken en andere dichte bebossing. De verdachte heeft zich dan al overgegeven en iedereen wacht nu op de komst van de territoriaal bevoegde instantie, in casu de Nederlandse politie.  Het kruisingsvlak bij de A76 staat dan vol met dienstvoertuigen, Belgische en Nederlandse, broederlijk naast elkaar. Het verkeer heeft een beetje hinder maar kan toch veilig passeren

Rielke en ik hebben de situatie snel helder op de rails. Voor er enige overdadige juridische stappen ondernomen worden, vragen we een leidinggevende om ter plaatse te komen. Het zou toch jammer zijn als dit onderzoek linksaf zou gaan vanwege een mogelijke bilaterale procedure fout. Zo gezegd, zo gedaan. De ambulance broeders wachten geduldig op de komst van onze leidinggevende.

We bekijken vervolgens de motor. Van dit wrak blijkt dat het contactslot verbroken is en dat het chassisnummer onherkenbaar is gemaakt. Volgens navraag behoort de motor toe aan een bedrijfsvoorraad ergens in NL. Verzekeringsgegevens motor, rijbewijs en persoonsgegevens van de verdachte et cetera zijn onderwerp van technisch- en tactisch onderzoek. Dat gaat allemaal vliegensvlug met onze MEOS module op de diensttelefoons. Top.

Samen met onze leidinggevende worden de taken verdeeld en wordt een surveillance van de middagdienst erbij geroepen om de taak van Rielke en mij over te nemen. O.C, wordt ingeseind opdat ook zij verdere binnenkomende vragen kunnen beantwoorden en met ons mee kunnen denken aan goeie oplossingen en werkmethodieken.

De ambulance broeders vragen dan met klem om te mogen vertrekken. Onder politie toezicht wordt de verdachte overgebracht naar het ziekenhuis, waar verder medisch onderzoek nodig is. Uiteindelijk blijkt dat de verdachte in het ziekenhuis moet blijven en dat er politie bewaking bij moet, deze nacht. Niet leuk maar wel noodzakelijk. Kostbare capaciteit die niet elders ingezet kan worden.

Wel vreemd dat een bestuurder op de meest gevaarlijke- en denkbare manier en wijze probeert te ontkomen aan een controle op Belgisch grondgebied. Vooral door met duivelse snelheden als een spookrijder tegen het verkeer in terug te rijden naar Nederland over de vluchtstrook. Dit is niet te tolereren onder geen enkele voorwaarde.

Daarbij heeft hij het overige verkeer zwaar in gevaar gebracht. Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden om legaal van de vluchtstrook gebruik te mogen maken. Maar nooit en te nimmer als spookrijder tegen de richting in. Een reden om gevoelsmatig minimaal zijn rijbewijs te shredderen gecombineerd met een levenslange ontzegging. Daar waar normale bestuurders om het leven gekomen zouden zijn, staat de verdachte na zijn schuiver op en rent ervantussen. Gelukkig is hij snel na de vluchtactie aangehouden.

Rielke en ik gaan retour naar het bureau om de bron mutatie te gaan opmaken, aangevuld met onze bevindingen. In de bosschages en zo is nog gezocht naar mogelijk weggeworpen voorwerpen en/of verdachte omstandigheden. Ons buikgevoel zegt echter dat er iets meer moet zijn. Vooral als we het palmares van de verdachte in ogenschouw nemen.

Onderzoek aan de motor geeft snel uitsluitsel. Ons buikgevoel is weer eens voor 100% juist ingeschat.


De volgende dag kopt de Belgische media in hun krant in met een artikel en foto, hieronder geplaatst,


Vluchtende motorrijder had halve kilo heroïne bij zich
27/09/2016 om 06:51 door NV

De drugskoerier (links) is geen onbekende voor het gerecht. Hij was zondag met voor 15.000 euro heroïne op pad.Foto: HBVL

MAASMECHELEN - De Nederlandse motorrijder die zondagnamiddag op de E314 in Boorsem bij Maasmechelen op de vlucht sloeg om een controle te vermijden, had een halve kilo heroïne onder de zadel van zijn motorfiets verstopt. De motorfiets bleek bovendien gestolen.

Op de parking in Boorsem stond zondag rond 14 uur een controlepost van douane & accijnzen, team Bilzen. De controleurs haalden vrachtwagens uit het verkeer om hun rij- en rusttijden te controleren, een actie die bijna 2.500 euro opbracht.

Een Nederlandse motorrijder zag de controleurs ook staan en draaide zich prompt om. Hij startte een levensgevaarlijke vlucht in tegengestelde richting op de snelweg E314, richting Stein. Daar kreeg de motorrijder een klapband. Hij ging onderuit en vluchtte te voet weg. De douaniers zetten de achtervolging in en slaagden erin om hem in te rekenen. Na verzorging werd hij verhoord en van zijn vrijheid beroofd.

Bij de controle van zijn motorfiets werd in het zadel een halve kilo heroïne gevonden met een straatwaarde van om en bij de 15.000 euro. Zijn motorfiets bleek gestolen, het chassisnummer was afgevijld.

De motorrijder uit Maastricht werd in Nederland aangehouden.