Translate

donderdag 1 september 2016

22 push Up Challenge

Veel politiecollega’s hebben zich laten meevoeren in de stroom van gelijkgestemden door deelname aan de push Up Challenge. 22 herhalingen voorlig-steun gedurende 22 dagen en iedere dag iemand nomineren om zodoende reclame te maken en de deelname immens te vergroten. Waarvoor?

Voor steun en rugdekking voor collega’s, militairen, brandweerlieden, ambulance, overheidsdienaren en last but not least al diegenen die hard werken in de publieke taak, die ik niet genoemd heb. Deze lijst is errug lang dat kan ik u verzekeren.

Het is vakantietijd en vooral de IBT docenten van Limburg – Kerkrade komen verrassend goed naar voren. Het zijn ware kunstenaars en cineasten en mogelijk spelen zij eerdaags als acteur in spannende politie series. Het onmogelijke doen zij direct en toveren op verzoek zo niet uit eigen vrije wil. Acrobatieën zijn hen niet vreemd, soms nemen zij een loopje met de waarneming, maar wel leuk en respectvol. Mooi om te zien op de sociale media, vooral ook de hartverwarmende reacties.

Afgelopen maandag heb ik voor mijzelf gedurende 3 x 22 = 66 minuten meegedaan in een persoonlijke 22-uitdaging. Ik heb de primaire oefening schouder-borst-armoefening in voorligsteun veranderd naar andere oefeningen in mijn regelmatige circuit training thuis.

In mijn trainingscircuit is een feit van belang en dat is het getal 22. Bovendien is het mijn uitdaging geweest om niet te stoppen voordat ik 22 herhalingen heb gescoord of een veelvoud daarvan, 44 of 66 herhalingen. Elk van de 22 oefeningen heb ik hels voelen branden in mijn hele lijf en spieren. Daarbij stond een goeie technische uitvoering voorop want mijn lijf moet ten slotte datgene uitvoeren wat mijn geest bedacht heeft. 

En ja hoor, mijn lijf heeft gelukkig geluisterd en mijn geestelijk doel gescoord.

Tijdens het uitvoeren van mijn persoonlijke 22 Challenge heb ik steeds moeten denken aan het getal 22.

Er zit iets in mijn geest met het getal 22.   Eureka, een film die ik lang geleden heb gezien. Catch-22.



**Bron Wikipedia; Catch-22 is een Amerikaanse filmkomedie uit 1970, gebaseerd op een roman.
In 1944 wordt een Amerikaanse Luchtmacht kapitein duidelijk dat de Tweede Wereldoorlog steeds grotesker en krankzinniger wordt. Hij besluit zich daarom gek te laten verklaren om zo aan de oorlog te ontsnappen.

Al even absurd zijn de regels waarnaar de boektitel Catch-22 verwijst. Die regels betreffen de wens van iedere verstandige piloot om de dienst te verlaten. Eén regel houdt nu in dat dit mogelijk is: ieder die niet goed bij zijn verstand is, mag naar huis. Daartegenover staat de volgende regel, de eigenlijke “Catch-22”: iedereen die naar huis wil, is blijkbaar erg verstandig en komt dus niet in aanmerking voor ontslag uit de dienst:

Het absurde van oorlog voeren wordt door deze en vele andere elementen onderstreept.**



De film Catch-22 geeft de bron voor PTSS feilloos aan. De film is uit 1970 en de Vietnam oorlog is nog in volle gang, een betere inspiratiebron is ondenkbaar. Veel militairen nemen na hun tour of duty, op weg naar huis, de onzichtbare vijand in hun geest mee. Aan de onzichtbare geestelijke vijand is geen ontkomen aan, ondanks inname van drugs en tomeloze agressiviteit soms. Onbegrip van de maatschappij voor deze militairen is ongekend. Zij worden verketterd.

Dan kom ik thuis van een plezierige dag buiten in de natuur. Ik steek de huissleutel in het slot. Ik kijk naar het huisnummer van mijn woning, en jawel hoor nummer 22 blijft mij voorgoed vergezellen.

Ik daag vanaf vandaag iedereen uit om lekker te bewegen in eigen tempo, mogelijkheden en eigen kracht. Misschien haal je de 22 herhalingen van welke oefening dan ook, niet. Soms haal je 22 minuten bewegen door te wandelen of hardlopen of een combinatie van beiden. Plezier staat voorop. Meedoen is een vrijwillige optie maar geen verplichting.

Kijk wel achterom en kijk uit voor de catch-22 – ptss. Let op jezelf en op elkaar.



PS: In mijn persoonlijke Challenge heb ik slechts 21 oefeningen uitgevoerd. Bij de 22ste en laatste oefening in voorligsteun heb ik bijstand en hulp gehad van een witte engel. Dankzij haar heb ik de 22ste oefening gehaald. Ik heb haar graag gedragen tijdens de oefening

22 zelfmoorden onder veteranen per dag zijn er 22 per dag teveel,