Translate

zondag 11 mei 2014

Undercover bikers

Iedere stad kent zijn eigen criminele probleemstellingen. Bij de opsporing is het geregeld water naar de zee dragen. Veelplegers zien het profijt van ons menselijke rechtssysteem. Gesterkt met hun dagelijkse portie methadon ingenomen met de nodige alcohol, gaan ze steeds opnieuw in de fout.

In deze zomerperiode is er in ons bewakingsgebied een hausse aan autokraken gaande. De aantallen lopen gigantisch op en betekenen een ontzettende zware last voor de gemeenschap en de politie inzet. Benadeelden komen naar het politiebureau waardoor collega’s van intake veel papierwerk hebben.
Verzekeringsmaatschappijen zijn zwaar belast en uiteindelijk kosten deze auto-inbraken grote sommen aan verzekeringsgelden. Zicht op een van de actiefste daders is er wel maar net niet genoeg om hem in te rekenen.

Het web rondom zijn criminele activiteiten begint te sluiten doordat hij zijn dader profiel achter laat. Hoogmoed komt voor hem echter na, zijn val. Hij is al vaak betrapt en zijn tweede doopnaam van draaideurcrimineel zit hem als gegoten. Hij is door schade en schande gewassen met alle strafrechtelijke wateren die ons rechtssysteem kent. Tal van keren wordt hij gecontroleerd doch helaas zonder het resultaat van inrekening. 

De vakantietijd betekent beperkte extra politie-inzet mogelijkheden.

Het veiligheidsgevoel van gedupeerden en burgers is ernstig geschaad en ontregeld. Er moet iets gebeuren aan politiezijde. Na mijn nachtdiensten van 18-03 mag/moet ik doorwerken tot 07.00 uur.

Middelen; 2 onopvallende fietsen van het model antiek en zitten als gegoten, niet dus. Op deze fiets zou de beste tour wielrenner niet eens als laatste nog voor de bezem-auto kunnen eindigen. Het fietscomfort is letterlijk om te huilen.

Detail; op het bureau staan 10 gloednieuwe elegante sportieve dure fietsen geolied en afgesteld voor alle denkbare doeleinden te wachten op hun politie bikers. Echter door hun opvallende witte striping zijn zij totaal ongeschikt voor ons undercover operatie. Dus stappen wij op onze vooroorlogse fietsen met net nog geen houten wielen voor onze zoektocht naar deze auto inbreker.

Voorinformatie; we weten niet veel behalve de tijdstippen waartussen de meeste autokraken plaatsvinden. De plaatsen moesten we gissen met een natte duim tegen de warme bruisende zomerwind in.

De eerste nacht na 03.00 uur ben ik met collega Terence op fiets pad. De nachtelijke temperaturen zijn van het type blijf maar in je korte mouwen rondfietsen. Het is stil op de weg en ook in de be-fietste buurten. We zien en horen veel. Het is nog windstil en in die luwte trappen wij vele kilometers onder onze kont vandaan. Storend, de knarsende geluiden van de metalen ketting op andere draaiende onderdelen die met elkaar in verbinding staan in een combinatie van metaalmoeheid en pisbakken staal. De fietsen lijken meniscus kwalen te hebben maar hun metalen pezen houden noodgedwongen stand.

Het prachtige zachte weer, de verre nostalgische en pittoreske omgeving, de nachtelijke schaduwen, de heldere volle maan, het fietsen op plaatsen je normaliter niet komt met politie auto’s, laten ons ondanks grote materiële achterstand toch genieten van onze cycling job.

We bestrijken die eerste nacht ons bewakingsgebied, in alle mogelijke uithoeken. Die nacht wordt er gelukkig niet ingebroken, zo blijkt achteraf bij einde dienst. Dus houden we alleen maar een pijnlijke kont over aan de amateuristische zadels.  Voordeel, onze de stijgende fietsconditie.

Om 07.00 uur terug gefietst naar het bureau zijn onze collega’s niet blij. Want ook zij zien hun “bui” ook al hangen, namelijk ook zij komen aan de beurt voor onopvallende acties. Na einde dienst mag ik ook nog naar huis fietsen op mijn eigen stalen paardje. Jeetje, wat een verschil is dat. Mijn vermoeide botten beuren op en ik ben thuis voor ik er erg in heb.

Bij aanvang van de tweede dienst blijkt dat de afgelopen nacht tijdens ons –bike toezicht- geen autokraken hebben plaatsgevonden in onze basiseenheid. Goed gewerkt? Mogelijk wel. Maar dit geeft geen garanties voor de komende surveillancediensten.

Van 18.00- tot 03.00 uur krijgen we regulier politiewerk voorgeschoteld waar wij qua bureaucratie geen olifanten op de weg vinden. Om 03.00 uur beginnen Terence en ik behoorlijk getriggerd aan de 2e undercover bike dienst.

Opnieuw worden hele buurten onopvallend per bike besurveilleerd. Op de politie radar blijft het rustig m.b.t. tot doelgroeper. Ook nu weer dezelfde omstandigheden als in de eerste lange nachtdienst. Weer bestrijken we alle mogelijke plaatsen, buurten, achterom situaties, brandgangen en plaatsen waar geparkeerde auto’s het slachtoffer kunnen worden. Helaas taal nog teken van de inbreker.

Omstreeks 06.00 uur bij daglicht van de opkomende zon, zijn wij zonder pakkans, moe en onvoldaan. We houden ons op in een schilderachtige wijk op een centrale plek. Daar stoppen we en nemen de buurt, de geluiden en mogelijke onvoorziene zaken in ons op. De nachtelijke donkere deken is helemaal verdwenen. Gelukkig zijn we geen vampiers die niet tegen het daglicht kunnen. Dan na 5 minuten, plots een vreemde gewaarwording. We zien een opmerkelijke potentieel verdachte fietser in ons zicht. He! 

Op een afstand van een paar honderd meter nadert deze fietser met in zijn vrije hand een andere fiets. Hij is donker en grijs gekleed. Zijn gezicht onttrokken aan herkenning door een donkere capuchon en baseball pet. Hij heeft ons nog niet gezien. Wij rijden meteen parallel met hem mee tussen lage flat blokken door.

Op de kruisende weg zijn wij iets sneller en zien hem met de twee fietsen stoppen bij een laag flatgebouw. Hij wil aanbellen maar wij zijn net iets eerder bij hem dan zijn vinger bij de bel voor deze ronde. Hij is totaal verbluft.

Ik deel hem mede dat wij van de politie zijn en legitimeer me. Ik vraag hem wat hij aan het doen is. Zijn gezicht hebben wij nog steeds niet gezien.  Ik vraag hem hoe hij heet. Hij antwoordt van; M!

We weten genoeg, dit is onze auto inbreker, zal een seconde later blijken. Alle alertheid en vizieren worden tot het uiterste bijgesteld en onze vermoeidheid verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Uit zijn jas steken ettelijke bulten. Buiten de twee fietsen blijkt dat hij andere autokrakers-buit bij zich heeft. In totaal 4 of 5 autoradio cassette recorders. Terence en ik houden hem aan zonder verzet.

De buit blijkt te zijn gestolen in een naburige buurt van een andere basiseenheid. Alles kan gelukkig worden teruggegeven aan de benadeelden. Hebben we deze auto inbreker toch maar  -- weliswaar vergezeld van een behoorlijke portie geluk, vastberadenheid en doorzettingsvermogen -- op heterdaad betrapt.

De collega’s aan het bureau zijn blij. Zij hoeven niet extra door te werken voor de aanhouding van deze boef. Ons wacht nog uren aan typewerk op het bureau. ook dat is niet anders, maar wel noodzakelijk. Onze bevindingen en ambtshandelingen moeten op papier

Einde extra politie-inzet, einde extra uitkeringen door verzekeringsmaatschappijen, einde extra werk voor de intake collega’s. Helaas ook einde extra werk en inkomsten voor bedrijven. dit laatste heeft overigens niet lang geduurd. Auto inbraken kent talloze daders.

Achteraf ben ik deze boef nog vaak tegen gekomen. Hij heet dan ook niet voor niets draaideur crimineel.

Waakzaam en dienstbaar voor de samenleving is door deze sportieve undercover politie actie positief beïnvloed.