Translate

vrijdag 16 mei 2014

Raging bull.


Fietsers en auto's zijn twee verkeer(de) opponenten die regelmatig met elkaar in de clinch geraken. Het gaat vaak om kleine zaken die zorgen voor grote irritaties en soms achteraf grote spijt omdat men niet heeft nagedacht en tot 10 heeft geteld. Testosteron bij sommige alfa mannetjes speelt op de achtergrond ook een stevig deuntje mee.

Voorbeelden van irritaties; voorlangs kruipen, hinderen, slecht zichtbaar zijn, aso gedrag, middelvinger opstekende exponenten enzovoorts. 

Als het nog net goed gaat scheldt de een op de ander dat hij of zij onvoorzichtig is of gebruikt hier en daar ietwat spierballentaal van; ik zal je hier en ik zal je daar. Daar blijft het dan meestal bij.

In onderstaande casus helaas niet. Veronderstelde oer- overlevingsdrang heeft ertoe geleid dat er voor eigen richting gekozen werd in een spiraal van lichamelijk toegepast geweld. In de zin van explosief knock-him-out gedrag.

Ik weet ook wel dat fietsers vaak hard en onbezonnen rijden onder het uithalen van diverse vreemde onnavolgbare capriolen. Vooral dan wanneer men deel uitmaakt van groepen amateur wielrenners op de bekende gestroomlijnde fietsen met dunne banden maar wel zonder fietsbel. Een ander geluid is de auto-snelheid van de vermeende heilige boontjes in hun onaantastbare bolides. Deze snelheden zouden toch ook fors gematigd moeten worden. Letten op elkaar. Elkaar iets gunnen en vooral leven en Laten leven. Dat zou het credo in het verkeer moeten zijn. Dan pas zou er veel minder overspannen en agressief gehandeld worden. Verder de veronderstelde tijddruk ervan af halen.

Mijn eigen trieste voorbeeld van aso gedrag; Laatst reed ik sportief maar wel op onthaastende modus na mijn werk op mijn fiets naar huis. Wind langs je hoofd, hoofd leegmaken, u kent dat wel. Tegenwoordig heb ik uit lijfbehoud zo'n fel piesvlek geel windjack aan. Vele beter zichtbaar dan vaak de minimale fietsverlichting bij het gros van de fietsers. Automobilisten merken mij nu veel sneller op, vooral op de hedendaagse wanstaltige mierenhopen die wij in verkeerstermen rotondes, noemen.

Tot mijn verbazing vond er twee keer -binnen korte afstand van elkaar- nagenoeg hetzelfde verkeer(de) offensief tegen mij plaats. Ik reed nota bene netjes in mijn pies-gele kloffie met ook nog de fietsverlichting aan.

Twee automobilisten met stilstaande ronkende bolides op een afstand van hemelsbreed 500 meter van elkaar hadden het kennelijk op mij afgezien. Zij hadden mij wel in hun vizier maar dat onderlinge oogcontact deed er niet toe want beiden gas-ten er behoorlijk op los.

Het leek wel het recht van de sterkste of de snelste. Zonder oog voor eventuele verliezen. Beide bolides stonden langs de weg en reden hard, roekeloos en diagonaal net voor mij langs. Afgesproken werk? Nee dus.

Mijn remmen werkten in ieder geval perfect. Ik vond het uitermate vreemd maar kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Ik vond het wel onnodige-, vervelende en ook nog hachelijke acties maar ik heb mijn ongenoegen niet geuit. Het was goed zo. Vroeg of laat wordt aso gedrag terugbetaald. Mijn gedachtemolen werd ongewild op gang gebracht. Mijn alertheid in combinatie met de fietsremmen beschermden mij daar toen perfect.

In herinnering brachten deze kamikaze acties tegen mijn persoon mij terug naar een voorval tussen twee fietsers en een automobilist eerder op deze dag. Ik was er tijdens mijn surveillancedienst heen gestuurd.

In een plaats in mijn werkgebied met al het stilstaand- en langzaam rijdend verkeer tussen de diverse stoplichten verlopen nagenoeg altijd de verkeersbewegingen uiterst stroef. Vooral een lastige bijkomstigheid voor de politie bij spoedmeldingen. Hoop op betere- en veiligere voortgang is er. Vele wegen rondom het stadscentra zijn debet aan grote opstoppende verkeersinfarcten.

Mijn collega Rielke en ik werden gestuurd naar een locatie van een verkeersruzie tussen een automobilist en een fietser. De fietser lag roerloos op de weg, volgens de melding. Snelheid was dus geboden.

Dus reden we offensief maar wel voorzichtig, doordacht, veilig en snel tot bij de ruzie locatie. We mogen dit l volgens ontheffing van de verkeersvoorschriften.

Er lag een fietser in de grasberm naast de rijbaan. Bij hem stond nog een fietser en enkele mensen met een EHBO achtergrond die zijn hoofd ondersteunden.

Deze gewonde was gelukkig wel nog aanspreekbaar maar had een rare ijzige afwezige blik in zijn ogen. Hij bloedde aan een oor. De ambulance heeft hem direct vervoerd naar het ziekenhuis voor een verder specialistisch consult.

Het slachtoffer was mishandeld door een autobestuurder die zich kennelijk heel boos had gemaakt over het rijgedrag van deze fietser.

Een getuige die zich bij mij meldde, verklaarde dat de autobestuurder de fietser op de grond had gegooid. Daarna was hij op hem gaan zitten en spuwde meerdere keren met hels vuur uit zijn knuisten. Het slachtoffer raakte bewusteloos en heeft in deze willoze situatie nog een aantal gerichte vuistslagen te verduren gekregen. Zijn hoofd werd als een boksbal gebruikt en vertoonde behoorlijke impact van geweld. Bloed liep uit een van zijn oren.

De verdachte werd aangehouden en zal zich moeten verantwoorden voor zijn daden. Het slachtoffer heeft een kennelijke onvoorzichtigheid of irritatie tegen de automobilist met zwaar lichamelijke aantasting van zijn lijf moeten bekopen.

Dan denk ik dat iedereen iedere dag in het verkeer altijd en overal verkeersfouten maakt of kan maken. Dat is een menselijk gegeven door stress, ziekte, overspannenheid of haast.

Dan had mij gisteren op weg naar huis binnen een minuut minimaal twee keer kunnen gebeuren.
  
Mooi vond ik het te mogen constateren dat er heden ten dagen mensen nog steeds bereid zijn en belangeloos opstaan om te helpen en anderen die zich melden als getuigen om de maatschappelijke misstanden aan de kaak te stellen. Het recht zal uiteindelijk zegevieren boven eigen richting.

Dat de mishandeling een venijnig staartje zal krijgen voor de verdachte, dat mag duidelijk zijn. Mishandeling staat niet mooi op een curriculum vitae. Niets om trots op te zijn. Deze opwelling had een spervuur van vuistslagen tot gevolg. Beter was het geweest om tot tien te tellen, stoom af te blazen en weg te gaan.


Helaas Weer de zoveelste jammerlijke uiting van zinloos geweld.