Translate

zaterdag 28 april 2018

Roken in de auto




Afgelopen donderdag had ik middagdienst Noodhulp. Met collega Janneke moesten we met toeters en bellen van tatutatu uitrukken naar de autosnelweg A2 om een verdwaalde Litouwer van de A2 af te plukken. Na hem op zijn nummer gezet te hebben werd hij gedropt bij het treinstation in Sittard, behouden reis bezoeker. Tevens de discretionaire bevoegdheid van pardonneren toegepast mbt bevinden op de Autosnelweg. Hij vond NL niet meer zo leuk en zou linea recta terug gaan naar zijn geboorteland. Laten we het hopen dat hij zijn geluk thuis weer heeeeeeel snel vindt in zijn prachtige Oostblok!


Een tijdje later moesten de andere collega's vol aan de bak ivm een persoon waarbij vuurwapens en vuurwapengebruik niet uit te sluiten kon vallen. Wel of geen assistentie van het arrestatieteam werd reeds overwogen. De collega's zouden poolshoogte gaan nemen en optreden indien de veiligheidsrisico's binnen de aanvaardbare veilgheidsperken zouden blijven. De dienstdoende HOVJ had het druk en benadrukte de collega's om de veiligheid in acht te blijven houden.


Ik was op dat moment Han-Solo en reed preventief in #Grevenbicht en #Obbicht rond.


Ik wilde assistentie verlenen maar mijn GPS was niet ingeschakeld. Dat heb je wanneer je langer als een jaar niet in de dienst bent en dan Solo de Noodhulp meedraait. Google maps gaf mij enig respijt en ik toog in volle snelheid naar Geleen waar de plaats van het delict zich ergens in de Oranjerie !! voltrok.


Op weg daarheen meldden de collega's dat ze de verdachte reeds in de knip hadden. Die oen had zich op de weg begeven en voordat hij boeh of bah kon zeggen werd hij aangehouden zonder geweld of letsel. Pats-boem-paaf. Snel geruisloos en professioneel als een Sniper in de aanslag. Top van de collega's. Min komst was niet meer nodig want ze waren met de verdachte al onderweg naar Mestreech.


Om 19.30 uur ben ik wederom naar #Geleen getogen om collega Ger Welten en zijn vrouw te feliciteren met hun Koninklijk Lintje wegens decennia onophoudelijke verdiensten en tomeloze inzet bij Scoutingwerk Geleen. Mooi om dit te kunnen en willen betekenen.


Om 20.00 uur rij ik terug naar Sittard vanuit Geleen. Bij de verkeerslichten bij het voormalige hotel Riche wil ik rechtdoor naar Sittard maar stop ik ivm het rode verkeerslicht in mijn richting.


Wat ik dan zie doet mij uit mij bijkans uit mijn plaat gaan. Namelijk naast mij staat een auto om linksaf te gaan naar de Laan van Algarve in Gelaen.


Ik zie dat er drie personen in de kleine auto zitten met de ramen gesloten. De bestuurster heeft een sigaret in haar gezicht geplant. Naast haar zit oma. Achterin zit haar kind van ongeveer 4 jaar oud. Zij -moeder - rookt er vrolijk op los zoals vermoedelijk altijd zonder besef om de gezondheid van anderen in dit geval haar kindje.


Ik trek hun aandacht en ordonneer om het zijraampje te openen . De moeder schrikt en maakt pardoes haar sigaret uit. Ik spreek haar hier hierop aan. Mijn vocabulaire is meer eerlijk dan netjes. Zij deelt mede dat zij de sigaret toch uit heeft gemaakt. Ik deel haar mede dat dat komt omdat zij zich betrapt voelt door de familie hermandad door mijn persoontje. Man man man. In dit geval vrouw vrouw vrouw.


In Belgiƫ wordt roken in de auto met kinderen verboden. Was dat maar overal zo, ook in NL,


Ik vind roken in de auto sowieso minder sociaal en in het bijzonder als er kinderen in de voiture meereizen......


Even later maak ik het preventief rondje in #Grevenbicht en #Obbicht af.