Translate

woensdag 4 oktober 2017

Slimme foefjes tegen drukte op autosnelwegen


Een paar vocabulaire eigenheden en zinsneden van de onderstaande link omruilen voor de woorden; politie, criminaliteit, toezicht met camera’s en assistentie en er ontstaat zomaar een politieblog. Test maar. De link is > Slimme foefjes
  
Autosnelwegen zijn op de dag van vandaag niet zo snel meer. Het snelle zit ‘m tegenwoordig in het sneller dan snel kunnen oplossen van de file-boel dan de fysieke en mystieke snelheid waarmee sommige asfaltjagers in hun bolides het asfalt en hun mede weggebruikers plagen. In tegenstelling tot vroeger toen 100km/u “oerend hard” en “file” een onbekend woord was.

Camera’s en computer software sturen nu hun indringende signalen 24/7 naar de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat die op hun beurt de inspecteurs met de nodige vitesse en blauwe lampen snel ter plaatse verordineren. Ondanks deze overstijgende innovatieve preventie groeien de ongevalscijfers tot ongekende hoogten. 

Weet dat de meeste snelheidscontroles op de Vaderlandse auto-snel-wegen plaatsvinden. Daar waar de meeste flitskasten en trajectcontroles hun werk onophoudelijk doen als immateriële precieze sniper robots. Remedie: Gewoon 100 km/u als maximum aanhouden en blokkeren met een mechanische voet bij overschrijding van de aangegeven veiligheidsmarge.

Dan laat ik de najaar trends etc. nog buiten beschouwing. Iedereen huivert van files want deze raken onze economische inspirator en onze thuishavens recht in ons hart. Tijd is geld en kost buiten financiën alleen maar een akelige frustratie met een bizarre afloop. Big data is on the move. Nu nog de voorspelbaarheid fijnmazig weten te Up-daten, wellicht met een toverstok! Dat dan weer wel.

Op snel-langzaamaan-wegen worden bestuurders nu al in hun bewegingsvrije ruimte ingeklemd door files, drukte en ongevallen via rode kruizen en de sympathieke sensuele stem van de boordcomputers die GPS aangestuurd alles ontvangen en woordelijk en digitaal produceren wat er op de autosnelweg aan de hand is. 

Tenzij de bestuurder met iets anders bezig is dan met veilig rijden en -thuiskomen.

Nieuwe rijbanen plannen en -bouwen heeft altijd weer een tijdelijk effect want alle verkeersbewegingen slibben vroeg of laat weer stroperig vast net als een hart-verkeers-infarct. Dat is nu eenmaal zo, kijk maar om je heen. Kijk naar de link > FILES GROEIEN

De verkeersveiligheid is en blijft in het nauw, daar zorgen sommige participanten van het kaliber fast and furious wel voor. Wacht toch je beurt af en houdt de geijkte en fatsoenlijke afstand.

Stupiditeiten ondernomen door grote- en kleine weggebruikers in het verkeer worden achteraf groots aangekondigd in de media en soms door de nabestaanden met droefgeestige kruizen en stille sereen wiegende bloemen op de plaats van de fatale rampspoed.

Bruggetje van/naar verbinding: Dit blog begint met de afbeelding van een brandstofmeter. In iedere auto een verplicht onderdeel, logisch want dan kun je snel en gemakkelijk becijferen hoever er nog veilig gereden kan worden zonder armoedig stil te komen staan met alle nare voortvloeisels van dien. Alleen bij Volkswagens weet ik het niet want daar sjoemelt de techniek iets meer dan bij hun soortelijke genoten, dat dan weer wel.

Ik zou de brandstofmeter als een soort van metafoor en graadmeter willen gebruiken in de drukte van het politiewerk. De blokjes full and empty waartussen de wijzer zich beweegt, herbenoemen in vrij, bezet, vaste- en adhoc politiewerk bestanddelen die dan de bruto capaciteit indiceren van de inzet. 

Het roodkleurige netto beeld, dus de rest capaciteit is dan transparant en begrijpelijk miniem, miniemer of miniemst.

Naarmate het rode blokje met de strenge wijzer getoucheerd dreigt te worden, des te minder restcapaciteit er beschikbaar is voor nieuw acuut politiewerk. Prioriteiten 1 (dringend en niet uitstelbare casussen) zijn hiervan uiteraard uitgezonderd, dat mag duidelijk zijn.

In deze brandstof/graadmeter wordt paal en perk gesteld met willekeur die niet bij de politie thuishoort, maar in de telefonie wel in onze mallemolen terecht komt. Ogenschijnlijk door afwezigheid van het geëigende netwerk.


Wellicht een idee om vaker een wegtrekkende politiebeweging in te passen en terug naar de basis te gaan tot aan de grenslijn. Gewoonweg, de ervaringen van de indrukken hun werk laten doen, ook dat is innovatie.